تبلیغات
انجمن مهندسی برق (قدرت-مخابرات-الکترونیک-کنترل) - تعمیر و نگهداری روغن ترانسقورماتور
انجمن مهندسی برق (قدرت-مخابرات-الکترونیک-کنترل)
زکات علم رابا آموزش دادن بپردازیم.
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : داود سلطانی
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما این وبلاگ ارزش تبدیل به وب سایت رادارد؟



alt

تعمیر و نگهداری روغن ترانسقورماتور

از آنجائیکه ترانسفورماتورها مهمترین و گرانقیمت ترین تجهیزات شبکه های برق رسانی می باشد حفاظت و نگهداری ان از تصمیمات ویژه ای برخوردار است . از طرفی ترانسفورماتورها پایدارترین ومطمئن ترین تجهیزات پستها می باشند که نسبت به سایر تجهیزات شبکه احتیاج به مراقبت بسیار کمتری دارند . اما نباید فراموش کرد که بعضی از قسمتهای ترانسفورماتورها به مرور زمان یا بعلت شرایط نامطلوب کار و یا در اثر فشارهای ناشی از حوادث غیر مترقبه شبکه و یا حتی بی توجهی در امر سرویس دوره ای دستخوش تغییرات و یا صدماتی میگردد که در صورت عدم رسیدگی به موقع می تواند موجب ضایعات جبران ناپذیر گردد. 
در این رابطه می توان به اهمیت کنترل کیفیت روغن در زمان بهره برداری و سرویس های دوره ای که شامل تست روغن ترانس نیز می شود ، اشاره نمود. با صرف هزینه ای بسیار ناچیز

برای بررسی به موقعو دوره ای بر روی روغن های نمونه برداری شده در فواصل زمانی منظم و بررسی های آزمایشگاهی بر روی انها قادر خواهیم بود از سلامت کار ترانس اطمینان حاصل نموده و به موقع با تعویض یا تصفیه روغن و خارج نمودن ناخالصی ها و رطوبت از آن از احتمال بروز خرابیهای بعدی که موجب خارج شدن ترانس از مدار وضایعات سرمایه ای بزرگ می شود جلوگیری نمود . به منظور دستیابی به یک روغن مناسب در طول عمر مفید بهره برداری از ترانس باید تغییرات خواص روغن به وسیله انجام آزمایش های دوره ای و بر اساس برنامه زمان بندی شده صورت گیرد. به منظور دستیابی به یک روغن مناسب در طول عمر مفید بهره برداری ترانس بایدتغییرات خواص روغن به وسیله انجام آزمایشهای دوره ای و براساس برنامه زمان بندی شده ، کنترل گردد .جدول 3 دوره زمانی آزمایش روغن در زمان بهره برداری بر حسب سطوح ولتاژمختلف ترانس ها را نشان می دهد .هر گونه تغییر مشخصات روغن بهترین معرف تغییرات تدریجی و یا ناگهانی کارکرد ترانسفورماتورها می باشد ، که باید در پرونده های مربوط به هر ترانس که در واقع شناسنامه ترانس می باشد ثبت و نگهداری شود و اگر هر کدام از مشخصات روغن به مقدار حدی خود برسد تدابیری متناسب با آن انتخاب نمود .در نتیجه بازرسی و اقدامات انجام شده بر روی ترانس ها ،حتی نتایج تستهای روغن پس از تصفیه در سالهای متمادی و یا تعمیرات اساسی در این شناسنامه ها جهت پیگیری بعدی ذخیره می گردد. توضیحاتی که در این فصل ذکر گردیده کلیه روش های کنترل و نگهداری را به غیر از یک روش که جدیدا از اهمیت فراوانی برای ترانس های فشار قوی ، برخوردار شده است و برای ترانس های توزیع کاربرد خاصی نداردرا بررسی می کند و آن تجزیه گازهای مخلوط در داخل روغن ترانس می باشد که امکان بسیار مناسبی برای تشخیص نوع عیب را تا زمانهای نزدیک قبل از وقوع عیب را امکان پذیر نموده است .
 alt
جدول 3 زمان بندی برای نمونه برداری و تست روغن
الف . آزمایش دوره ای
ب  . آزمایش تحزیه گاز های مخلوط در روغن
 2-3 : نگهداری روغن
واضح است که پیشرفت و بهبود در امر نگهداری وسرویس به موقع روغن به کاهش مسایل عملی مربوط به آن کمک می کند .نکته ای که توسط استفاده کنندگان ترانس مطرح گردید اطلاع از درجه فساد روغن و عوامل آن می باشد که در دو حالت روغنهای نو (استفاده نشده ) و روغنهای در سرویس ( در حال بهره برداری ) مطرح می باشد .

نظریه اکثر قریب به اتفاق استفاده کنندگان اینست که بهتر است روغن ترانس بعد از خروج از پالایشگاه بلا فاصله در داخل تانک ترانس تزریق نموده و استفاده نمود.زیرا نگهداری و انبارداری روغنها خود دارای دستور العمل ها و شرایط ویژه ای  می باشد . در پالایشگاه مقدار رطوبت داخل روغنppm  30 بودهو حتی در فرایند پالایش روغن که دارای عملیات ویپزه گاززدایی نیز باشد مقدار به ppm  10 تنزل می یابد .با این حال در مراحل حمل ونقل و عملیات جابجایی وتزریق روغن به تانک ترانس تماس آن با هوا اجتناب ناپذیر بوده ، عملیات گاززدایی و فیلتراسیون و تصفیه قبل از مصرف و یا راه اندازی انجام می شود .«عملیات روغن زنی » به ترانسفورماتورهای فشار قوی خود دارای مراحلی است که در دستورالعمل های نصب و راه اندازی آنها بیان شده است .در این نوع ترانس های بزرگ منبع انبساط و قسمتی از روغن ترانس به صورت جداکانه به محل حمل می گردد و قسمت های خالی ترانسفورماتور با گاز ازت تحت فشار پر می شود و درپوش های آن آب بندی می گردد. برای حفظ استقامت الکتریکی دی الکتریک باید کلیه پیش بینیهای لازم در کارگاه نصب به عمل آید .تا از نفوذ هر گونه رطوبت و هوای غبار آلود به سطح روغن یا حباب هوا به داخل تانک ترانس و منبع انبساط جلوگیری به عمل آید .
 مشخصات ارائه شده توسط استاندارد (IEC 296 ) برای روغن های نو و استفاده نشده می باشد و شامل روغن های دارای  مواد افزودنی ضد اکسیداسیون و بدون آن می باشد که مطابق با جدول 1 قبلا ارائه گردید .
 

پس از آنکه یک روغن مورد استفاده قرار می گیرد بر حسب نوع روغن و شرایط سرویس دو نوع تغییر در ان مشاهده می شود که موجب تقلیل کیفیت روغن و کاهش عمر مفید ان می شود:
الف : تغییراتی که در اثر عوامل خارجی که ناخالصی محسوب می شوند ، در روغن به وجود می آیند .میزان اینگونه تغییرات به شرایط کار ترانس و نوع روغن و نحوه نگهداری از سیستم بستگی داشته و به مقدار آلودگی روغن با ناخالصی های خارج از سیستم محدود می شود .
ب : تغییرات شیمیایی روغن ، که عمدتا ناشی از اکسیداسیون ان می باشند .میزان اکسیداسون روغنها بستگی به میزان درجه حرارت ، گذشت زمان ، حضور کاتالیست ، حضور هوا و نوع روغن و شرایط سرویس بستگی دارد .در اثر اکسیداسیون روغن ، ویسکوزیته آن خود به خود افزایش یافته ، اسیدیته آن بالا می رود و رنگ روغن کدر و تیره می شود ، موادرسوب تشکیل می شوند .
دوام روغن در ترانسفورماتورها به شرایط روغن و شرایط کار ترانس بستگی دارد و معمولا از آن طول عمری بیش از 15 سال انتظار نمی رود .در طول زمان بهره برداری روغن بتدریج کیفیت اولیه خود را از دست می دهد ، اسیدیته آن افزایش یافته استقامت دی الکتریک آن کاهش می یابد . آب به صورت آزاد و گاهی به صورت امولسیون با روغن وهمچنین ترکیباتی به شکل لجن در ان دیده می شوند لذا رنگ و بوی آن تغییر می کند .ئیدروکربنهای سبک و نیز گازها شامل Co  و Co2 و H2  و ئیدروکربنهای سبکتر به صورت محلول در روغن مشاهده می شوند .
تمام این تغییرات در روغن در شرایط کار عادی ترانس و در یک زمان به وجود نمی آیند بلکه منشاء اینگونه تغییرات متفاوت بوده اثرات ناخالصی بر مشخصات روغنو اثر متقابل بر روی هم دارند .جدول 4 ناخالصی هایی که در طول سرویس روغن ترانسفورماتور دیده می شوند و منشاء و اثرات آنها را روی کیفیت روغن به طور خلاصه نشان می دهند .alt
1-2-3 : روغن های نو 2-2-3:  روغن های در سرویس
جدول 4 – منشاء ناخالصی های روغن واثرات آنها

مصرف کنندگان روغن ترانس در کشورهای مختلف برای کنترل کیفیت و نگهداری روغن ترانس دستورالعمل های مخصوص به خود دارند و در این خصوص یک دستورالعمل عمومی از طرف (IEC- 422 ) نیز توصیه شده است .ه منظور کنترل کیفیت روغن ترانس در شرایط بهرهبرداری و تجزیه و تحلیل علل فساد آن اندازه گیری سالانهاین مشخصات روغن بسیار مفید است :
استقامت دی الکتریک(  IEC – 156         electric strength)
اسیدیته روغن   ( Neutralization Value  IEC – 296 )         
ضریب تلفات عایقی  (Dielctric Dissipation Factor  IEC – 250 )   
کشش سطحی( Interfactal tension    IEC -296 A )            
مقدار گاز های حل شده در روغن   (Dissolved gas    IEC -599 )
و در مقایسه با روغن نو علاوه بر این مقادیر ، رنگ و بوی روغن اطلاعات مفیدی در این زمینه می تواند بدست دهد .استقامت دی الکتریک روغن در زمان بهره برداری اهمیت فراوانی دارد و مقدار آن باید به طور منظم کنترل و ثبت  شود . و در صورتی که مقدار آن کمتر از حد مجاز گردد روغن باید تحت عمل تصفیه فیزیکی قرار گیرد . تغییرات اسیدیته روغن در زمان بهره برداری معمولا به عنوان معیاری جهت تعیین عمر مفید روغن تلقی می شود . و در بعضی موارد تغییرات آن به طور دقیق کنترل می شود .، افزایش ناگهانی ان معرف شرایط کار غیر عادی ترانسفورماتور می باشد . همانطوریکه در جدول 1 آورده شده حد مجاز اسیدیته برای سرویس روغن در ترانس در حدود mg KOH/g   0.5  می باشد . ضریب تلفات عایقی و کشش سطحی روغن نیز جهت کنترل کیفیت روغن و تفسیر علل فساد آن به کار می روند ولی مقدار اسیدیته روغن معیار اصلی است .زیرا همانطوری که قبلا گفته شد اکسیداسیون روغن و حضور ترکیبات قطبی محلول در روغن موجب تشدید فسادروغن شده و بالاخره حالت تشکیل لجن در روغن به وجود می آید که در این صورت روغن باید تعویض یا احیا شود . از مقدار گازهای محلول در روغن برای کنترل کیفیت و آنالیز آنها در تجزیه و تحلیل و بروز شرایط غیر عادی در کار ترانس های بزرگ استفاده می شود .

علاوه برموارد ذکر شده در فوق ، از مهمترین آزمایشات الکتریکی ، فیزیکی و شیمیایی دیگر که در مورد روغن متداول می باشد و دارای دستورالعمل های بین المللی توصیه شده ای نیز می باشند ، موارد زیر را می توان نام برد :
عدد دی الکتریک
ضریب شکست نور
رنگ و وضعیت ظاهری
ویسکوزیته
نقطه اشتعال
وزن مخصوص
نقطه ریزش
تعداد و ابعاد ذرات معلق در روغن
پیر کردن مصنوعی روغن  
اندازه گیری و آزمایش کلیه مشخصاتی که در مورد روغن ترانس ذکر شد بسیار پر زحمت می باشد و نتیجه ای که از این اندازه گیری به دست می آید باید بر حسب مورد و نیاز انجام شود .لذا آزمایش هایی که در موارد خاص و برای ترانس های با توان های  بالا و در سطوح فشار قوی انجام می شود بسته به مسئله مورد نظر مشخص می شود .
انجام آزمایش  بر روی روغن در ترانس های قدرت در موارد زیر صورت می گیرد :





شرکت های سازنده ترانس های قدرت برای موارد 1و2 و 3  معمولا دستورالعمل هایی می دهند و در مورد آزمایشهای دوره ای روغن در آزمایشگاه معمولا شرکت های برق منطقه ای و توزیع برق با توجه به امکانات و برنامه زمان بندی خود روشهای متناسب را با در نظر گرفتن اهمیت ترانس انجام می دهند و آزمایش های بعد از حادثه از مفصل ترین آزمایشها می باشد .
3-3: کنترل کیفیت روغن در زمان بهره برداری 4-3 : برنامه آزمایش روغن 1-آزمایش روغن نو قبل از پر کردن به ترانسفورماتور 2-آزمایش روغن قبل از برقدار کردن ترانسفورماتور 3-آزمایش های دوره ای روغن در محل 4-آزمایش دوره ای روغن در آزمایشگاه 5-آزمایش روغن پس از وقوع  حوادث برای روشن شدن علت حادثه 1-4-3 : آزمایش های دوره ای روغن : به استثناء زمان نصب و شروع بهره برداری از ترانس و سال اول که بر اساس اهمیت ترانس و امکانات ممکن است تعدا دفعات آزمایش از 1 الی 2  بار در سال باشد برنامه نمونه برداری از  روغن و انجام آزمایشات روی آن مطابق با جدول شماره 5 خواهد بود . بر مبنای نتایج آزمایش های فوق  اگر مشخصات تعیین شده جوابگوی مقادیر حدی داده شده در استاندارد نباشد می توان تصمیم به تصفیه یا تعویض روغن گرفت .

alt
جدول 5 – موارد کاربرد و تفسیر نتایج آزمایش های دوره ای روغن ترانس
 5-3 : نمونه برداری روغن
در طول عمر ترانس های روغن نمونه برداری روغن باید حداقل سالی یک مرتبه صورت گیرد .البته شرایطی وجود دارد که بیش از یک مرتبه در سال نمونه برداری را تجویز می کند .مقدار روغن نمنه برای آزمایش های عادی 500 ml   و برای آزمایش های اسیدی 100 ml  می باشد .طریقه نمونه برداری در استاندارد (IEC- 567 )   شرح داده شده است . نظر به اینکه نمونه روغن نشان دهنده آلودگی و طوبت روغن می باشد ، لازمه نتایج دقیق آزمایش ، یک نمونه برداری صحیح می باشد .بنابر این تاکید بر به کار  گیری ظروف تمیز و خشک و مطمئن بودن لوازم نمونه برداری لازم است .محافظت روغن از کثافت هوا در موقع نمونه برداری و به خصوص محکم نودن درب ظروف روغن تا زمان رساندن نمونه بر آزمایشگاه ضروری است .
ظروفنمونه بردای باید حتما از شیشه یااستنلی  استیل باشد .ظروف استنلی استیل درجه بندی شده و از قوطی فلزی قابل حمل می باشد . در صورت استفاده از ظروف شیشه ای باید رنگی بوده و آن را در یک زرورق غیر قابل نفوذ و غیر شفاف پوشاند .یادمان باشد که هرگز نباید از ظروف پلاستیکی استفاده کرد.




نوع مطلب : برق قدرت، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 26 آذر 1390
سه شنبه 23 مرداد 1397 05:16 ق.ظ

Whoa a lot of helpful information.
buy viagra online without prescription with overnight delivery viagra online uk buy viagra buy generic viagra online cheap buy viagra no rx buy viagra over the counter where to buy viagra online buyviagra uk viagra online sildenafil sildenafil
دوشنبه 7 خرداد 1397 07:29 ق.ظ

You actually reported that superbly!
cialis wir preise i recommend cialis generico cialis name brand cheap prezzo cialis a buon mercato achat cialis en itali cialis 20 mg cut in half rezeptfrei cialis apotheke cialis pills in singapore link for you cialis price cialis tablets
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 08:07 ق.ظ

Perfectly spoken really. .
achat cialis en suisse cialis 5 mg para diabeticos tadalafil cialis australia org cialis 20 mg cost we recommend cialis best buy cialis per paypa price cialis best cialis australia org we choice free trial of cialis
جمعه 7 اردیبهشت 1397 10:27 ب.ظ

Beneficial tips. Regards.
cialis generic availability cialis en mexico precio purchasing cialis on the internet buy generic cialis recommended site cialis kanada achat cialis en itali we use it cialis online store cialis en 24 hora cialis 10 doctissimo enter site natural cialis
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 02:02 ب.ظ

You have made your stand pretty clearly.!
viagra cheap prices buy viagra online no rx how to purchase viagra order sildenafil online uk buy viagra brand online best place to buy online viagra how do you buy viagra buy viagra usa where can i buy generic viagra online online pharmacy online
شنبه 18 فروردین 1397 05:44 ق.ظ

Appreciate it! Loads of data.

cialis purchasing cialis cuantos mg hay cialis dosage recommendations cialis diario compra cialis ahumada cialis farmacias guadalajara interactions for cialis generic cialis at walmart cialis 20mg cialis generic tadalafil buy
دوشنبه 28 اسفند 1396 09:58 ق.ظ

Wow quite a lot of beneficial info!
best generic drugs cialis import cialis cialis with 2 days delivery cialis 5mg billiger cialis 10 doctissimo ou trouver cialis sur le net we like it cialis soft gel dose size of cialis generic cialis with dapoxetine does cialis cause gout
پنجشنبه 16 شهریور 1396 07:37 ق.ظ
We absolutely love your blog and find almost all of your post's to be
what precisely I'm looking for. Do you offer guest writers to write content for you personally?
I wouldn't mind producing a post or elaborating on a number
of the subjects you write about here. Again, awesome website!
دوشنبه 30 مرداد 1396 05:36 ب.ظ
Spot on with this write-up, I really feel this web site
needs a lot more attention. I'll probably be returning to read more, thanks for the info!
چهارشنبه 18 مرداد 1396 07:25 ب.ظ
An intriguing discussion is definitely worth comment. I do think that you need to publish more on this topic, it may not be a taboo
matter but generally people don't discuss such issues.
To the next! Best wishes!!
سه شنبه 17 مرداد 1396 07:42 ق.ظ
Today, I went to the beach front with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell to her ear and screamed.
There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!
یکشنبه 15 مرداد 1396 01:07 ب.ظ
Currently it seems like Drupal is the best blogging platform available right now.
(from what I've read) Is that what you are using on your
blog?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی